Tysklandstur med japanere i front

Tyskerne fik set, at man ikke behøver store buldrende V8 motorer, for at levere et godt racerløb.

Det var de 15 Yokohama 1600 Challenge biler, der havde taget turen til Lausitzring, et rigtig godt eksempel på.

15 biler er lidt mindre end de sædvanlige 21+ biler, som klassen har haft som gennemsnit ved hvert eneste løb siden år 2000. Men der var selvfølgelig også lidt længere at køre for alle deltagerne, end når de drager til de 3 danske baner.

I toppen af DIF Danmarksmesterskabet lå Tue Lassen i føring, foran Brian Johannesen, Morten Christensen, Mike Hansen og Mads Østerbro. Østerbro var dog ikke til start denne weekend.


Foto: JJ Media
Imponerende baneanlæg på Lausitzring, der både har en oval og en normal banevariant. Yokohama 1600 Challenge kørte på en kombination af begge.

I Rookiemesterskabet var alle deltagerne taget af sted, og med Mathias Valentin i føring foran Lukas Staub og Jørn Støvring, var der lagt op til stor kamp mellem de 3.

I Oldboysmesterskabet var både mesterskabsførende Michael Scharstein og 2’er Mark Backhausen ikke til start, og dermed var det en gylden mulighed for Jimmy Bob Søgaard Jensen og Jørn Støvring til at rykke tættere på de foranliggende.

Fredag middag var bilerne på banen til første træning, og Mathias Valentin gav hurtigt baghjul til alle de andre. Den erfarende Steffen Larsen var dog ikke langt bagved, og med hans kendskab til banen, kørte han sig ind som den næsthurtigste mand. Herefter fulgte brødrene Mikkel og Jesper Gregersen i hver deres gule Honda.


Foto: JJ Media
Årets duel i Rookiemesterskabet – Jørn Støvring (106) mod Lukas Staub (11) mod Mathias Valentin (5).

Mens de til tider store tidsafstanden mellem bilerne gav visse kørere panderynker forud for kvalifikationen lørdag eftermiddag. Derfor blev der hos visse hold skruet febrilsk i bilerne, for at finde en bedre omsætning.

Det var dog stadig Mathias Valentin, der havde den bedste opsætning på bilen, men kun med 0,043 foran Jesper Gregersen og yderligere 0,036 sekund foran Steffen Larsen! Top 3 indenfor 0,079 sekund på den 4255 meter lange bane – det er altså ikke mange centimeters forskel.

Herefter kom der endnu en klump på 5 biler, som lå indenfor 0,8 sekund. Så kom ikke her og sig at Yokohama 1600 Challenge ikke er tæt.


Foto: JJ Media
Morten Christensen manglede fart denne weekend, hvilket nok godt kan tilskrives de 80kg succesballast i bilen.

Der var dog ikke meget tid til hvile hos mekanikerne, da bilerne allerede skulle være klar til løb 1 blot 2 timer efter kvalifikationen.

Især mekanikerne hos to hold fik travlt. Mikkel Gregersen havde været så uheldig at ødelægge motoren allerede på 2. omgang i kvalifikationen, og den lukkede noget olie ud på banen, som Søren Lyck var uheldig at ramme, og ryge baglæns i autoværnet. Derfor stod den på motorskifte hos Gregersen, mens Lyck og medhjælpere gik i gang med at få kaffebilen sporet igen.


Foto: JJ Media
Brian Johannesen havde en stor flot supportere med i Tyskland, og de var naturligt glade for at han hentede ind på førstepladsen i mesterskabet.

Faktisk havde 2x Gregersen så travlt med at få skiftet motor, at Jesper kom for sent ud til løbet. Og i stedet for en P2 startplads, måtte han starte fra pitten. Ikke mange minutter efter at han holdt ved det røde lys, kunne brormand også trille ind bag ham. Et motorskifte på blot 1½ time, var et flot stykke arbejde fra teamet.


Foto: JJ Media
Jimmy Bob Søgaard Jensen fik desværre kun et halvt fredagsløb, inden motoren gav op.

Da starten gik, fik Steffen Larsen en rigtig god start, og lå etter allerede ud af første sving, dog med Valentin lige i hælene. Bag dem var der en stor kamp mellem Tue Lassen, Kim Villebæk, Mike Hansen, Rasmus Holmegaard og Brian Johannesen, som varede det meste af løbet. Der blev kørt rigtig tæt, men fair ræs.


Foto: JJ Media
Jacob Hansen gav den rigeligt med gas – faktisk så meget at hans speederkabel sprang i løb 1! Det blev dog skiftet til lørdagens kval og løb.

Der gik dog ikke mange omgange inden at de 5 fik 2 gule Honda’er i bakspejlet, og kort tid efter, var det blot bagkofangerne af dem, som de kunne ”nyde” synet af. Både Jesper og Mikkel var flyvende, og var midtvejs i det 30 minutters lange løb allerede oppe på 3. og 4. pladsen. Med godt 10 minutter tilbage af løbet måtte der Safety Car på banen. Mathias Valentin var desværre gået i stå ude på banen, og måtte trækkes væk fra det sted som han holdte. Det gjorde at Steffen Lasen fra en ellers forholdsvis komfortabel føring pludselig fik 2x Gregersen helt op bag sig.

Larsen kunne dog forsvare føringen, da løbet blev givet frit igen, og kunne herefter køre sejren hjem foran Jesper og Mikkel Gregersen, med mindre end et halvt sekund ned til Mikkel. Herefter kom Kim Villebæk ind som 4’er efter en ligeså intens duel med Brian Johannesen, mens Mike Hansen og Tue Lassen også havde haft en duel gennem flere omgange.


Foto: JJ Media
De to Honda’er i formation – Jesper Gregersen (6) foran Mikkel Gregersen (23).

Lukas Staub vandt sæsonens første sejr i Rookiemesterskabet foran Jørn Støvring, mens det blev til 0 point til Valentin.

Det blev dog til maksimum point for Støvring i Oldboysmesterskabet, hvor Jimmy Bob Søgaard Jensen desværre måtte udgå med motorproblemer. Og modsat Gregersen, kunne han ikke nå at få bilen gjort klar til lørdagens anden kvalifikation og løb. Dermed har Støvring taget en sejr i både Rookie- og Oldboysmesterskabet i denne sæson. Kan han nå ”The Triple” inden sæsonafslutningen? Det må tiden vise.


Foto: JJ Media
Kim Villebæk (12) duellerede med Mike Hansen (98), Rasmus Holmegaard Hansen (124) og Brian Johannesen (66) gennem en stor del af løb 1.

Lørdag formiddag var der utraditionelt for Yokohama 1600 Challenge endnu en kvalifikation. Her blev det til en ren gul førsterække, da Mikkel Gregersen tog Pole Position foran Jesper Gregersen, med Steffen Larsen og Mathias Valentin lurende lige bagved.


Foto: JJ Media
Søren Lyck var uheldig at glide på oliesporet i kvalifikationen.

Det blev dog til en rigtig dårlig start for brødrene, der faldt lang tilbage i feltet på første omgang. I stedet var det Steffen Larsen som førte løbet an foran Mathias Valentin med Mikkel og Jesper som 3’er og 4’er.

De to brødre fik sig dog hurtigt arbejdet forbi Valentin og få omgange inde i løbet, snuppede Mikkel føringen fra Steffen Larsen, inden at Jesper også kørte forbi Steffen 4 omgange før mål.


Foto: JJ Media
Rasmus Holmegaard Hansen var ikke helt tilfreds med farten denne weekend. Mon han kan gøre noget stort til Grand Prix Danmark i stedet?

Dermed var det de 3 samme kørere på podiet i lørdagens løb, men blot med Mikkel Gregersen som vinder, Jesper igen som 2’er, mens Steffen Larsen var rykket ned på 3. pladsen.

Efter fredagens uheldige løb, kunne Mathias Valentin køre sejren hjem i Rookiemesterskabet foran Lukas Staub og Jørn Støvring, mens Støvring endnu engang kunne tage maksimum point i Oldboysmesterskabet.


Foto: JJ Media
Målflaget i løb 1 – Steffen Larsen (2) foran Jesper Gregersen (6), Mikkel Gregersen (23), samt Lukas Staub og Jørn Støvring.

I det generelle DIF Danmarksmester slog Brian Johannesen mesterskabsførende Tue Lassen i begge løb, men hentede alligevel ikke nok point til at fravriste førstepladsen fra Lassen. Jesper Gregersen kom med den pointrige weekend op på 3. pladsen, mens Morten Christensen satte en del point til, med to løb, hvor de 80kg succesballast virkelig satte ham tilbage. Mike Hansen holder fast i top 5, mens Kim Villebæk blot er få point bag Hansen.


Foto: JJ Media
Steffen Larsen – ikke meget Yokohama 1600 Challenge rust at banke af for DM2’eren fra 2016.

Mathias Valentin fører stadig an i Rookiemesterskabet, dog med reduceret føring i forhold til tidligere i weekenden. Lukas Staub er fortsat 2’er mens Jørn Støvring ligger 3’er.

I Oldboysmesterskabet er Michael Scharstein fortsat i føring, mens Jørn Støvring nu er hoppet på som toer mens Mark Backhausen, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Leif Juhl alle ligger indenfor få point.


Foto: JJ Media
Tue Lassen – fører mesterskabet inden Grand Prix Danmark – hvor han kommer til helt uden succesballast. Succesgaranti?

Næste gang at Yokohama 1600 Challenge skal på banen, bliver til det traditionsrige Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen, som skal køres den 18.-20. august.

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.