Alt tyder på at det bliver endnu en fantastisk sæson for Yokohama 1600 Challenge.
Danmarks eneste Gruppe N klasse har gennem de seneste sæsoner haft støt stigende deltagerantal, så den i 2014 var en af de klasser som havde allerflest deltagere i Dansk Motorsport. I gennemsnit var der 23 deltagere pr. weekend og aldrig færre end 20, og der var altid tætte kampe gennem hele feltet.
Denne weekend er der indtil videre 22 kørere tilmeldt, så det høje deltagerantal ser også ud til at fortsætte i 2015.
Medvirkende til denne succes er, at klassen er den eneste DIF Danmarksmesterskabsklasse samt eneste ungdomsklasse for standardvogne. Derved er det en naturlig start for talenterne fra gokartsporten, inden at de måske drager videre mod de større eller udenlandske klasser.
Fra og med denne sæson kan man deltage i klassen allerede fra den dag at man fylder 14 år, hvilket kun er muligt i Yokohama 1600 Challenge og Formel Ford. Derved sender DASU et klart signal, samt et kæmpe skulderklap til klassen, om dens vigtighed i Dansk Motorsport. Klassen har opfostret kørere til både DTC, Supertourisme samt flere udenlandske løbsserier.
Foto: CNPhoto.dk
Steffen Larsen (18) kommer helt sikkert til at dyste meget i år med Tue Nielsen (5).
Denne sæson bliver det også endnu nemmere at følge klassen, da der på de 5 weekender hvor klassen kører sammen med DTC, vil blive sendt minimum et heat på live-tv, i forbindelse med DTC’s tv-aftale på TV2 Sport.
Hvis vi vender os mod duellerne i klassen, så er alle sidste års medaljetagere i mesterskabet ikke længere at finde i klassen. DIF Danmarksmester Morten Jespersen er skiftet til Supercup, Ole Petersen er skiftet til Supertourisme mens bronzemedaljetageren Jonas Lynge deværre kun har mulighed for at køre udvalgte løb i 2015.
Derved er der åbent for helt nye folk i front af feltet – eller det vil sige folk, som allerede bankede på i 2014.
Hvis vi nævner folk i den rækkefølge som de sluttede i mesterskabet sidste år, så er Carsten Rasmussen en af de helt store titelkandidater. Efter en 5. plads i det generelle mesterskab, samt en 2. plads i Oldboysmesterskabet, har han til denne sæson indkøbt den DM vindende Peugeot 208 fra sidste sæson. Så hans plan er helt sikkert at gå efter guldet i begge mesterskaber.
Foto: CNPhoto.dk
Andreas Top Jensen var på podiet 2 gange i 2014 – han satser på flere i 2015.
Tue Nielsen fortsætter i sin Citroen C4 Coupe og har gennem de seneste sæsoner også vist at han kan være med helt fremme.
Brian Johannesen har skiftet sin Citroen Saxo VTS ud med en noget nyere Peugeot 207, mens Andreas Top Jensen, Michael Scharstein og Niklas Voetmann fortsætter i samme materiel som sidste år.
Mads Hedegaard Frederiksen sluttede lige udenfor top 10, men håber at kunne rykke meget længere frem i feltet, nu hvor teamet kender den sølvgrå Suzuki Swift Sport ind og ud. Teknikken drillede den unge kører flere gange i 2014, men det skulle teamet gerne have fået styr på henover vinteren.
Søren Lyck har opbygget en Peugeot 207 og vil, efter 2 år i en VW Polo GTI, som aldrig helt kom til at spille for ham, nu gerne kæmpe med om medaljerne helt i front.
Foto: CNPhoto.dk
Carsten Lorenzen er altid nem at spotte pga. bilens farver.
Som dark horse har vi Steffen Larsen, der for første gang siden han blev dobbelt Danmarksmester i klassen i 2003 og 2004, vender tilbage i klassen på fuld tid. Det bliver i en Peugeot 106 GTI magen til den som han tog titlerne med. Ved finaleløbet på FDM Jyllandsringen i 2014 viste han at makkerparret allerede havde et godt samarbejde, ved at snuppe en podieplads foran flere af de meget nyere biler.
Foto: CNPhoto.dk
Michael Scharstein går efter Oldboystitlen igen i 2015.
Hvis vi kigger på Oldboysmesterskabet, kommer kampen om titlen med stor sansynlighed til at stå mellem de 2 duellanter fra 2014 – Mesteren Michael Scharstein og 2’er Carsten Rasmussen. Gennem hele sæsonen skiftedes de til at snuppe sejre fra hinanden, så det til sidst blev afgjort med kun få points forskel. Men også klassens alderspræsident Rudi Larsen pønser på at blande sig i topstriden. Han har som den første kører i klassen offentliggjort at han kommer i en trykladet bil. Valget er faldet på en Fiat 500 Abarth, som han håber på, kan bringe ham på sejrskurs. Men også 3’er i Oldboysmesterskabet 2014 Jimmy Bob Søgaard Jensen og Mark Backhausen håber på at kunne tage medaljer. Ny mand i klassen, Jan Jespersen kommer til at deltage i både Oldboys- og Rookiemesterskabet, i den bil som Carsten Rasmussen tog 2. plads i Oldboysmesterskabet med i 2014. Så der bliver helt sikkert kamp til stregen i det mesterskab.
Foto: CNPhoto.dk
Niklas Voetmann var utrolig tæt på podiet i 2014 – i 2015 vil han indtage det regelmæssigt.
Rookiemesterskabet ser ud til at blive en tæt duel mellem Jonas Nielsen og Mike Hansen. Jonas er lillebror til Nicolai Nielsen, der tog både Rookie- og DM-titlen i 2013. Han har købt den Suzuki Swift Sport, der blev DM 2’er samt Rookiemester i 2014 med Ole Petersen bag rattet.
Mike Hansen stiller til start i en Citroen Saxo VTS, som vi tidligere har set Tue Nielsen og Mikkel Jespersen bag rattet af. En anden ny kører i klassen bliver Steffen Jusjong i en Suzuki Swift Sport. Han har lidt erfaring med i bagagen fra gokart, men er ellers også helt ny i asfaltbanesporten. Og så er der førnævnte Jan Jespersen.
Foto: CNPhoto.dk
Mads Hedegaard Frederiksen håber at vise alle konkurrenterne denne udsigt i 2015.
Så det er helt sikkert værd at komme på FDM Jyllandsringen i den kommende weekend, og følge alle de spændende klasser, og ikke mindst Yokohama 1600 Challenge – og hvis der ikke er mulighed for det, så sørg for at komme foran tv- eller computerskærmen, når TV2 Sport sender direkte fra banen søndag eftermiddag.
Tidsplanen for den kommende weekend er følgende:
Lørdag 25. april
Træning 09.45-10.05
Kvalifikation 14.35-14.55
Søndag 26. april
Løb 1 10.40-11.00 15 min. + 1 omgang
Løb 2 13.55-14.15 15 min. + 1 omgang
Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge
JJ Media