Det blev en Grand Prix weekend der bød på lidt af hvert for kørerne i Yokohama 1600 Challenge.
Det 20 bils store felt havde taget turen til FDM Jyllandsringen, hvor den 5. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet skulle køres, i forbindelse med Grand Prix Danmark.
Inden weekenden lå Mads Hedegaard Frederiksen i front af mesterskabet, mens Steffen Larsen lå på 2. pladsen, med Brian Johannesen blot få point bagved.
I Rookiemesterskabet var Mads Østerbro i front, men efter en god afdeling på Ring Djursland, var Kim Villebæk virkelig kommet tæt på ham. Kampen om 3. pladsen stod mellem Jacob Hansen og Brigitte Klintskov Jerkel.
Foto: JJ Media
Jacob Hansen mødte op til weekenden med helt nyt design, så bilen nu er blevet rød med sorte skærmkanter.
Michael Scharstein har ført Oldboysmesterskabet an siden den 1. afdeling i april måned men var kommet under fornyet pres, efter en super weekend for Bernth Stott Jørgensen ved den forrige afdeling. Rudi Larsen indtog 3. pladsen men de efterfølgende kørere var stadig indenfor rækkevidde.
Weekenden startede fredag eftermiddag, som er tradition ved Grand Prix Danmark, med en træning. Steffen Larsen var manden der havde fået kørerskoende bedst snørret til denne træning, da han efter blot 4 omgange satte alle konkurrenterne til vægs. Tommy Nygaard var den nærmeste konkurrent mens mesterskabsførende Mads Hedegaard Frederiksen var 3. hurtigste. Ellers forløb træningen stille og roligt, selvom flere af kørerne ikke rigtig var tilfredse med deres omgangstider. Men heldigvis var der næsten 19 timer til den næsten kørsel på banen, så masser af tid til at ændre opsætningen.
Foto: JJ Media
Starten på heat 1 – stort, flot felt som vi så ofte ser i Yokohama 1600 Challenge.
Lørdag middag var kørerne klar til at køre på banen igen. Der blev virkelig givet gas fra starten, og Steffen Larsen fortsatte linien fra træningen og var den første mand til at sætte Pole Position på sin blot 2. omgang. Det var Tommy Nygaard dog ikke helt enig i, så han kørte en ny bedste tid i suveræn stil, og satte alle konkurrenterne til vægs. Mads Hedegaard Frederiksen kørte 3. hurtigste tid, mens Mike Hansen viste at intet af farven var forsvundet, efter hans voldsomme exit på Ring Djursland. Bilen var blevet repareret med hjælp fra Steffen Larsen, og selvom den lignede noget der var klar til skrotpladsen for 14 dage siden, var den altså blevet gjort pæn igen – og hurtig nok til 4. hurtigste tid. Imponerende!
Rookien Mads Østerbro havde en rigtig flot kvalifikation, hvor han kørte 5. bedste tid foran en anden af titelkandidaterne, Brian Johannesen.
Foto: JJ Media
Morten Christensen var ude at køre i Peugeot 208 for første gang, og var tæt på at få pokal med hjem fra weekenden.
Med blot 4 timer mellem kvalifikationen og heat 1, skulle der ikke gå meget galt for holdene, for at man ikke kunne nå at få bilen klar. Og uheldig – det var Carsten Lorenzen. Hans motor stod af i kvalifikationen, og selvom der lå en anden derhjemme i garagen, var der ikke tid nok til at få den køreklar før til søndagens 2. heat.
Starten i fronten af feltet forløb meget stille og roligt. De første 4 positioner forblev uændret rundt på første omgang, mens der skete større forskydninger længere nede. Torben Jørgensen og Morten Christensen havde lidt kontakt, hvilket kostede en kofanger på Jørgensens Toyota Corolla. Det blev dog værre senere på omgangen, da han fejlede et gearskifte, og måtte derved udgå fra resten af weekenden med en defekt motor.
Foto: JJ Media
Mads Østerbro viste rigtig god fart gennem hele weekenden. Ser vi ham på et generelt podie inden at sæsonen er omme?
På 7. omgang var der dog dramatik da nummer 2 i mesterskabet, Steffen Larsen, måtte dykke i pit med en motor der også lød meget syg. Også her måtte teamet konstatere at det krævede en ny motor, og måtte derved trække sig fra resten af weekenden. Et virkeligt skelsettende øjeblik i mesterskabet.
Da målflaget faldt efter 13 omgange, var det Tommy Nygaard der var først over målstregen, efterfulgt af Mads Hedegaard Frederiksen og Mike Hansen.
Foto: JJ Media
Asger Amor havde få bilen gjort køreklar igen, og viste rigtig god fart denne weekend i tørvejret, mens det kneb lidt mere i regnen søndagen.
Hvor positionsskiftende ikke havde været så udpreget i toppen af feltet, var der til gengæld masser af kamp om 8. pladsen – og derved Pole Position til løb 2. De 2 Oldboys kørere, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Michael Scharstein lå i en intens duel gennem den sidste halvdel af løbet. Scharstein var kommet forbi, men på løbets allersidste omgang slog Jensen tilbage og distancerede med det samme konkurrenten, og kunne passere målstregen som vinder i Oldboysmesterskabet men også som Polemand til heat 2. Scharstein tog 2. pladsen mens Bernth Stott Jørgensen kørte sig til den sidste pokal foran Brigitte Klintskov Jerkel.
I Rookiemesterskabet satte Mads Østerbro virkelig konkurrenterne på plads. Med en generelt 5. plads fik Asger Amor, Kim Villebæk, Jacob Hansen og Brigitte Klintskov Jerkel baghjul i den nævnte rækkefølge.
Foto: JJ Media
Podiet efter heat 1 – Tommy Nygaard foran Mads Hedegaard Frederiksen og Mike Hansen.
Både fredagen og lørdagen havde været 2 tørre dage. Det skulle ændre sig til søndagen. Regn og torden henover natten havde efterladt banen våd, men den var dog optørrende – indtil næste regnbyge kom forbi, blot 1 time inden Yokohama 1600 Challenge skulle på banen.
Derfor var der slet ikke nogen tvivl hos holdene, at der skulle regndæk på bilerne. Fra første position skød Jimmy Bob Søgaard Jensen af sted, men blev overrumplet af Rasmus Holmegaard Hansen i første sving, hvor den sidstnævnte lavede en rigtig flot overhaling udenom, og lå sig i front af løbet. Bag ham havde Tommy Nygaard rigtig travlt med at komme frem gennem feltet, og arbejde sig hurtigt op fra 8. startposition. Efter 2 omgange var han allerede i front af feltet, og herefter så konkurrenterne blot hans bagkofanger hele vejen til målflaget.
Foto: JJ Media
Brian Jakobsen og regnvejr – en kombination der duer. Også selvom det ikke var i en Japaner denne gang.
Til gengæld var der intens kamp om 2. pladsen. Rasmus Holmegaard Hansen, Morten Christensen, og Mads Hedegaard Frederiksen lå det meste af løbet igennem og duellerede. På løbets allersidste omgang fik Frederiksen passeret Christensen, og snuppede derved den sidste podieplads.
Lidt længere tilbage i feltet viste Brian Jakobsen endnu engang sine talenter i regnvejr. Fra 14. startposition kørte den ellers så vandte Toyota mand sig hele vejen op til 8. pladsen i en Renault Clio som han havde lånt til weekenden. Så måske er det tid til et mærkeskift for manden der faktisk går på et værksted om bl.a. reparerer det franske bilmærke til dagligt…?
Foto: JJ Media
Rasmus Holmegaard Hansen har virkelig fået glæden til racerløb tilbage efter skiftet til Yokohama 1600 Challenge. Humøret i teamet var meget højt efter den første pokal i klassen.
I Oldboysmesterskabet vendte vi tilbage til ”normalen”, hvor Michael Scharstein tog sin 5. sejr ud af 10 mulige i år. Den næstbedste mand blev Bernth Stott Jørgensen, mens Jimmy Bob Søgaard Jensen fik kørt den sidste pokal i hus foran Brigitte Klintskov Jerkel.
Mads Østerbro tog endnu en sejr i Rookiemesterskabet, med Kim Villebæk, Jacob Hansen, Asger Amor og Brigitte Klintskov på de efterfølgende pladser.
Foto: JJ Media
Podiet efter heat 2 – Tommy Nygaard foran Rasmus Holmegaard Hansen og Mads Hedegaard Frederiksen.
Weekendens resultater og uheld gav en del omrokeringer i mesterskabet. Mads Hedegaard Frederiksen udbyggede føringen, så det nu er rigtig solid føring før de sidste 2 løbsweekender. Intet er dog afgjort endnu, hvis han løber ind i en weekend med tekniske problemer. Brian Johannesen er rykket op på 2. pladsen, men også Michael Scharstein er gået forbi Steffen Larsen i DIF Danmarksmesterskabs stillingen. Rasmus Holmegaard Hansen og Mike Hansen ligger dog umiddelbart bagved, så 3. og 6. pladsen blot er adskilt af 11 point!
Rookiemesterskabet føres fortsat an af Mads Østerbro, der fik udbygget lidt i forhold til Kim Villebæk, mens Jacob Hansen har konsollideret sig på 3. pladsen foran Brigitte Klintskov Jerkel og Asger Amor.
Foto: JJ Media
Udsigten som konkurrenterne til Tommy Nygaard så det meste af weekenden – nemlig hans bagkofanger.
Næste gang at vi ser Yokohama 1600 Challenge er om godt 3 uger på FDM Jyllandsringen, hvor sæsonens næstsidste afdeling skal køres.